Sethin ilmestyminen ja olemus
Seth on omien sanojensa mukaan “energiapersoonallisuusolemus”, joka on elänyt ja kuollut lukuisia kertoja myös maan päällä niin miehenä kuin naisenakin.
Jane Roberts ja hänen miehensä, kuvataiteilija Robert Butts, päättivät kokeilla, saisiko ouija-laudan avulla tehostettua Janen luontaista intuitiivista herkkyyttä. Pienen harjoittelun jälkeen kävikin niin, että osoitin alkoi liikkua laudan päällä ja tuottaa mielekkäitä sanoja ja lauseita.
Ensimmäinen täysin muistiin merkitty ja numeroitu istunto tapahtui joulukuun 2. päivä 1963. Ouija-laudan välityksellä esiin tuli mies nimeltä Frank Watts, joka oli omien sanojensa mukaan työskennellyt samassa kaupungissa, New Yorkin Elmirassa, kuin missä Jane ja Robert asuivat, ja joka oli kuollut vuonna 1942.
Jane ja Robert istuivat vastakkain ouija-lauta sylissään, ja Janella oli aina molemmat kädet laudalla, kun Robert puolestaan piti vain toisen kätensä laudalla ja kirjoitti toisella kädellään saadut viestit muistiin. Tämä asetelma, jossa Robert toimii viestien kirjurina säilyi loppuun saakka. Ensimmäinen kontakti Sethiin syntyi niin ikään ouija-laudan avulla joulukuun 8. päivänä 1963, jolloin ”Frank Watts” ilmoitti, ettei hän haluaisi itseään kutsuttavan tällä nimellä. Seuraavassa on suomennos tästä istunnosta, joka on järjestyksessään numero 4. (Alkuperäinen teksti löytyy kirjasta The Early Sessions, book 1.)
(”Oletko siellä Frank Watts?”)
Kyllä.
(”Onko sinulla jokin viesti meille?”)
Tietoisuus on kuin kukka, jossa on monta terälehteä.
(”Onko vielä lisää vai voimmeko esittää kysymyksiä?”)
Kysymykset ovat paikallaan.
(”Ovatko eläimet entiteettejä?”)
Persoonia.
(”Syntyvätkö ihmiset eläimiksi?”)
Eivät.
(Kysymättä saatu vastaus:) Kuvio on limittäinen.
(”Voitko selventää tuota?”)
Erillään olevia persoonia.
(Kysymättä saatu vastaus:) Etsivät toisinaan ilmaisua eri muodoissa.
(”Voitko kertoa meille jotakin lajillisesta muistista?”)
Käytävässä on monta kerrosta.
(Kysymättä saatu vastaus:) Ikkunoista (T ei) näkee sisään. Aikakin on monikerroksista ja kuitenkin kaikki tasot ovat yhtä. Ei ristiriitaa. Vain päätasolta voi katsoa asioita todellisesta näkökulmasta.
(”Frank Watts, mitä ajattelet maanpäällisistä elämistäsi yhteensä?”)
Ne ovat se, mikä minä olen, mutta minusta tulee enemmän.
(Kysymättä saatu vastaus:) Sanaleikki: Kokonaisuus on tosiensa summa. Ha.
(”Entä nykyinen liikakansoituksemme?”)
Osapersoonat (s ei) palaavat takaisin. Jakautuneet entiteetit. Kokonainen entiteetti voi tarvita useamman ilmentymän, jopa niin kutsutuissa aikakausissa, jotka ovat samanaikaisia.
(”Päättyykö tämä prosessi maapallolla joskus?”)
Mikä prosessi?
(”Tarkoitan, että mitä tapahtuu sitten, kun maapallolla ei enää ole tilaa enemmille ihmisille?”)
Näin ei tule käymään.
(”Miksei?”)
Lopulta se ylittää kaikki rajat.
(Kysymättä saatu vastaus:) Henget voivat mennä muualle. Väkivaltaa vain teidän tasollanne. Tekemällä toteutetut (tr ei) ratkaisut tuppaavat johtamaan väkivaltaan.
(Tämän viestin jälkeen Jane kuuli selvästi sisällään seuraavat sanat, vaikkei osoitin liikkunutkaan laudalla:)
Kaikki toimintaa on pohjimmiltaan väkivaltaa.
(”Frank Watts, onko osa psyykestäsi elossa maan päällä tällä hetkellä?”)
Hyvin pieni osa. Tuskin muistankaan sitä. Katselen sitä mutta annan sen olla.
(Kysymättä saatu vastaus:) Se on koirafragmentti.
(”Missä? Voitko kertoa missä paikassa tuo koira on?”)
En.
(”Voiko Janen runoja pitää kokemuksina hänen edellisistä elämistään, menneistä tapahtumista tai unista?”)
Joitakin niistä. Monet muistot, joiden huoneiden ovet olivat kerran auki, ovat nyt kiinni. Mutta sielulla on tirkistysreikiä. Hän ei näe mutta hän näkee. Kerran hän näki liiankin hyvin. Hän näki tulevaisuuden, mutta hän kykeni elämään vain menneisyydessä. Nyt hän etsii vapautusta nykyhetkestä, mutta hänen on nyt tehtävä kovasti töitä sen eteen, mikä joskus tapahtui ponnistelematta. Taitoja täytyy hioa nyt tai myöhemmin.
(”Miksi taitoja täytyy hioa nyt tai myöhemmin?”)
Se mikä on, ei voi pysyä paikoillaan tai vähetä vaan ainoastaan puhjeta kukkaan.
(”Onko kaikki tämä Janen alitajunnasta tulevaa puhetta?”)
Alitajunta on käytävä. Mitä väliä sillä on, mistä ovesta kulkee? Joka tapauksessa voin puhua hänen kauttaan, jos haluan. Kerran hän puhui minun kauttani. Te ette tietenkään ymmärrä tähän liittyvää hauskuutta. Ha.
(”Milloin sinä puhuit Janen kautta?”)
Menneellä vuosisadalla, istunnossa. Hän oli meedio joka tavoitteli minua sinun puolestasi. Minä myös tulin silloin läpi.
(”Voitko kertoa meille sen paikan, jossa tuo istunto tapahtui?”)
En, myöhemmin. Te haluatte aina tietää kaiken heti.
(”Frank Watts, voimmeko palata kanssasi myöhemmin tiettyihin kysymyksiin?”)
Voitte. Älkää kutsuko minua Frank Wattsiksi. Tuo persoona oli varsin merkityksetön.
(”Miksi sitten haluat että kutsumme sinua?”)
Jumalalle kaikki nimet ovat hänen nimiään.
(”Mutta me tarvitsemme jonkinlaisen nimen, jolla voimme viitata sinuun.”)
Voitte kutsua minua miksi haluatte. Minä kutsun itseäni Sethiksi. Se sopii kaikkein omimpaan minääni, siihen persoonaan, joka selkeän keskimääräisimmin kuvaa sitä kokonaista itseäni, joka olen tai joka yritän olla. Joseph on enemmän tai vähemmän sinun kokonainen itsesi, se kuva, joka muodostuu kaikkien menneiden ja tulevien eri persooniesi summana.
(”Voitko kertoa meille tästä jotakin enemmän?”)
Sinä olet Joseph, se Joseph, jonka näet mielessäsi, pohjapiirustus. Seinä tai seinät ovat jakajia eri persooniesi välillä ja ne edustavat myös eri jälleensyntymiä. Toisinaan seinän ylitse voi kurkistaa, ja joskus seiniä on yksi ja toisinaan monta. Kokonaiselle Josephille ei ole mitään seinää, ainoastaan ykseys. Minä kutsun sinua Josephiksi.
(Tämä viesti viittasi erääseen kokemukseen, jonka Jane ja minä olimme unohtaneet. Monta kuukautta sitten Jane ja eräs hänen ystävänsä olivat onnistuneet vaivuttamaan minut transsitilaan. Transsitilassa ollessani olin kertonut, miten näin vanhan, kaapuun pukeutuneen miehen, joka seisoi vanhan muurin edessä. Aina välillä näin tämän köynnöskasveihin verhoutuneen kivistä tehdyn seinämän ylitse; toisinaan se näytti kennomaiselta ja mutkikkaalta ja toisinaan se taas oli niin korkea, ettei sen ylitse voinut nähdä. Mielikuvani olivat hyvin eläviä ja värikkäitä.
”Auttaisiko, jos maalaisin muistikuvani Josephista ja muurista?”)
Erinomaista. Kuva on aina olemassa.
(Kysymättä sen jälkeen, kun olimme Janen kanssa keskustelleet sitä, pitäiskö Sethiltä kysellä muitakin ihmisiä kuin meitä itseämme koskevia asioita:)
Janen äiti vanha vihollinen. Hajallaan olevat voimat hajoamassa. Vahvan entiteetin fragmentteja, rikkoutuneita. Taantuma tällä kertaa.
(”Seth, miksi jotakin tällaista tapahtuu entiteetille?”)
Asiat järjestäytyvät ajallaan. Vapaan tahdon tulosta.
(”Onko kyse Janen äidin käyttämästä vapaasta tahdosta tässä elämässä?”)
Ei.
(Janen äiti oli ollut reuman takia vuodepotilas Janen lapsuudesta saakka.
(Kysymättä:)
Edellisen elämän tulosta. Janen täytyy vältää kaikkea julmuutta häntä kohtaan. Jane valitsi tähän elämäänsä olosuhteet koetellakseen omaa kärsivällisyyttään, aiemman äkkipikaisuuden vuoksi. Minä olin Frank Watts oppiakseni nöyryyttä. Varoitus, ylpeys voi tuhota todella paljon. Tyhmiä ei pidä ylenkatsoa, sillä meidän on kaikkien opittava nöyryyttä.
(Seuraava tuli sen jälkeen, kun olin puolittain leikilläni todennut nöyryyden olevan selvästi Sethin lempisana.)
Ei laisinkaan lempisana, mutta en uskalla menettääkään sitä. Vaadi laatua mutta älä ole niin omahyväinen, Joseph.
Pyytämättä, kun olimme Janen kanssa keskustelleet tauon pitämisestä:)
Pitäkää vain tauko, jos haluatte. Minulla on enemmän aikaa kuin teillä, ha. 15 min.
(Tauko klo 23.40. Jatkuu klo 23.55.)
(”No niin, Seth.”)
Täällä ollaan.
(”Millä nimellä kutsuisit Janea, kun kutsut minua Josephiksi?”)
Ruburt.
(”Aika outo nimi meistä. Enkä usko, että Janekaan pitää siitä.”)
Outo oudolle.
(Kysymättä kun olin sanonut ääneen, että Ruburt kuulosti puoliksi naisen ja puoliksi miehen nimeltä.)
Sukupuolella on merkitystä ainoastaan teidän tasollanne.
(”Hyvä on. Olemmeko kirjoittaneet oikein Ruburtin nimen?”)
Olette.
(Kysymättä kun Jane oli jälleen ilmaissut olevansa pitämättä nimestä.”)
Miehinen kuva hämmentää sinua.
(”Seth, miksi ihmiset syövät eläimiä?”)
Teidän tasollanne laki on sellainen. Lisää tästä myöhemmin. Sellainen kierto teidän kehällänne on, mutta ei sitä teidän yllenne ole mistään ulkopuolelta langetettu.
(”Onko Floridassa vuonna 1954 maalaamallani kuvalla mitään yhteyttä Janeen tai minuun?”)
Joseph näkee silmillään.
(”Jos haluaisit, voisitko käytää parantavia voimia meihin?”)
Kyllä.
(”Pitääkö meidän pyytää sitä?”)
Aina.
(Kysymättä:)
Se kuitenkin vaatii minun osaltani suurempaa keskittymistä.
(”Voitko sitten kertoa minulle, miksi minulla oli selkä niin kipeä aiemmin tänä vuonna?”)
Ensimmäinen nikama ei kanavoinut elinvoimaa organismin lävitse. Sitä rajoittivat pelot, jotka pitivät hermoja pinteessä. Hengen laajeneminen sallii fyysisen organismin laajeta ja vapauttaa paineen.
(”Hyvää yötä, Seth.”)
Me kohtaamme toisemme uudelleen, me kolme, pitkän ajan jälkeen.
(”Mikä se Janen nimi olikaan? (Janen valitettua jälleen Sethin hänelle antamasta Ruburt-nimestä.))
Rubert.
(”Se on nyt eri tavalla kirjoitettu.”)
Rupbert.
(Kysymättä:)
Janeksi sinua kutsun, jos se tekee sinut iloisemmaksi.
Näin jo varhaisessa vaiheessa Frank Watts muuttui Sethiksi, jonka kanssa Janella, jota Seth kutsuu siis Ruburtiksi, ja Robertilla, jota Seth kutsuu Josephiksi, oli syntyvä pitkä ja hämmästyttävä suhde. Seth selvitti myös myöhemmin tarkemmin Frank Wattsin olleen eräs hänen aikaisempi minänsä, joka oli nyt itsenäinen olentonsa. Tämä saattaa tuntua meistä oudolta näkökulmalta, mutta Seth selvittää kyllä asiaa tarkemmin kirjoissaan.
Viestien vastaanottaminen ouija-laudan välityksellä oli tietenkin hyvin hidasta, mutta tilanne muuttui nopeasti Janen opittua vaipumaan transsiin ja sanelemaan Sethin puheen ääneen. Aluksi Jane kuuli viestit mielessään sana sanalta ja lausui ne ääneen, mutta pian hänen ei enää tarvinnut kuulla sanoja vaan hän saattoi vain antaa Sethin puhua kauttaan.
Saneleminen tapahtui myös hyvin sujuvasti vailla toistoja tai turhia katkoja, ja Sethille oli tyypillistä, että hän saattoi jatkaa sanelemista täsmälleen siitä, mihin edellisellä kerralla jäätiin, vaikka välissä saattoi toisinaan olla kuukausienkin mittainen tauko.
Seth kuvailee tällaiseen tiedon välittämiseen, kanavointiin, liittyviä ongelmia ja hankaluuksia materiaalissaan seikkaperäisesti, mutta yleisesti ottaen hänen mukaansa vääristymiä on vähän, ja nekin vähät virheet, jotka ovat esimerkiksi alkuvaiheissa tapahtuneet, on pystytty myöhemmin korjaamaan. Erityisen hankalia ovat nimet ja päivämäärät, sillä niillä ei Sethin mukaan ole mitään merkitystä siinä moniulotteisessa todellisuudessa, jossa hän – ja jossa meidänkin kokonainen itsemme – elää. Nimillä, paikoilla ja päivämäärillä on merkitystä vain meille fyysisille ihmisille, jotka elämme tässä fysikaalisessa todellisuudessa ja ajattelemme ajan olevan lineaarisesti etenevä menneestä kohti tulevaisuutta. Sethin mukaan todellinen aika on kuitenkin samanaikainen, toisin sanoen kaikki tapahtuu koko ajan ja yhtäaikaisesti – kaikki on jatkuvassa muutoksen tai tulemisen tilassa. Fysikaalinen todellisuus ei ole ainoa todellisuuden alue, vaikka meistä ihmisistä siltä tavallisesti tuntuukin.
Seth puhuu -kirjan ensimmäisessä luvussa Robert kuvaa Sethin esiintymistä Janen kautta seuraavasti:
”Janen ääni transsissa voi olla sävyltään, voimakkuudeltaan ja poljennoltaan lähes keskusteleva mutta sen laatu vaihtelee valtavasti. Yleensä se on jonkin verran hänen omaa ääntään syvempi ja voimakkaampi. Aina silloin tällöin ’Seth-ääni’ on todella kova ja paljon voimakkaampi ja siinä on selkeitä maskuliinisia sävyjä sekä aivan ilmeisen suuri voima taustalla. Suurin osa istunnoistamme on kuitenkin suhteellisen hiljaisia.
Seth puhuu aksentilla, jota on hankala määrittää. Sitä on sanottu venäläiseksi, irlantilaiseksi, saksalaiseksi, hollantilaiseksi, italialaiseksi ja jopa ranskalaiseksi. Erään kerran Seth itse kommentoi asiaa humoristisesti sanomalla, että hänen puheensa sävy johtui hänen omasta ’kosmopoliittisesta taustastaan’, jonka hän oli hankkinut useiden elämiensä aikana. Jane ja minä ajattelemme sen olevan yksinkertaisesti vain omanlaisensa ja että se herättää ihmisissä erilaisia reaktioita riippuen kuulijan omasta etnisestä ja emotionaalisesta taustasta.”
Jane Roberts ei pidä itseään – ja näin sanoo myös Seth – lähtökohtaisesti mitenkään ”henkisenä” ihmisenä siten, mitä tällä sanalla tavallisesti tarkoitetaan. Tämä neutraalius henkisyyden suhteen on Sethin mukaan myös ollut olennaiset tärkeä seikka sen suhteen, että materiaali olisi mahdollisimman vähän vääristynyttä. Jane kirjoittaa itse The Seth Material -kirjassa seuraavasti:
”Mitä tulee siihen, kuka tai mikä Seth on, hänen oma käsitteensä ”energiapersoonallisuusolemus” lienee määritelmä, jotka parempaa kukaan ei osaa antaa. En usko hänen olevan osa alitajuntaani siinä mielessä, miten psykologit tätä käsitettä käyttävät, enkä myöskään ajattele hänen olevan toissijainen persoonani. Ajattelen kyllä että meillä on ylitajunta, joka on aivan yhtä paljon tavanomaisen itsemme ”yläpuolella” kuin mitä alitajunta on sen ”alapuolella”, vaikka Sethin mukaan itsessä ei ole mitään todellisia eri tasoja; käsitteet vain tekevät asioista yksinkertaisempia. Liitän ESP-kyvyt tähän ylitietoisuuten ja ajattelen, että sillä on pääsy sellaiseen todellisuutta koskevaan informaatioon, joka ei tavallisesti ole avoinna egokeskeiselle persoonalle. On mahdollista, että Seth on tämän normaalin itseni ylitajunnan psykologinen personifikaatio.
Jos näin on, miten itsenäinen Seth on? Tähän kysymykseen ei ole helppoa vastausta. Ainakaan hän ei ole osa minun persoonallisuusrakennettani sellaisena kuin minä tämän rakenteen tunnen. En esimerkiksi usko, että hänet voitaisiin jotenkin paljastaa tekemällä minulle persoonallisuustestejä. Synnynnäinen keskinäinen suhteemme loksahtaa kuitenkin paikalleen istunnoissamme, kun ylitietoinen identiteetti ottaa ohjat käsiinsä.
…
Hänen vaikutuksensa muihin on välitön. Hänellä on ilmeisesti huomattava ”karisma”. Hän reagoi muihin ja tulee paljon minua paremmin toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. … Hän on tehnyt selväksi, että ne luonteenpiirteet, joiden perusteella me hänet tunnemme, ovat vain osa hänen persoonansa ja sellaisia, joista on hänelle eniten hyötyä, jotta kiinnittäisimme huomiomme hänen sanomaansa.”
YouTubesta löytää hakusanoilla ”seth jane roberts” muutamia videoita, Janesta kanavoimassa Sethiä.
Lue myös Seth puhuu-kirjan Jane Robertsin kirjoittama johdantoluku tästä samasta alasvetovalikosta saadaksesi paremman käsityksen siitä, kuka tai mikä Seth on.